Vairavimas naktį: mitai, problemos ir išeitys

Vairavimas naktį: mitai, problemos ir išeitys

Šaltuoju metų laiku saulė Lietuvos horizonte žaidžia itin trumpai, todėl išvengti vairavimo tamsoje – sunkiai įmanoma misija. Kokie pagrindiniai tokio vairavimo iššūkiai, gajausi mitai ir kaip sau palengvinti pataria „Fielmann“ optometrijos specialistas Aivaras Daukantas.

Kliūtys, kurias (ne)pastebime

Vairuojant automobilį, didžiausią būtinosios informacijos kiekį gauname akimis. Jei žmogus negirdi, yra išsiblaškęs ar pavargęs, kelyje tai kelia mažiau pavojų nei prastas matomumas. O matomumą apsunkinti gali nepalankios oro sąlygos, techniniai automobilio trūkumai arba sutrikęs ir nekoreguojamas regėjimas.

„Pagrindiniai iššūkiai vairuojant tamsoje kyla dėl sunkiai pastebimų kliūčių. Apie 90 proc. vairuotojo reakcijos priklauso nuo to, kaip anksti jis pamato jo kelyje esančią kliūtį“, – sako „Fielmann“ optometristas A. Daukontas.

Svarbus veiksnys, padedantis skirti objektus naktį, yra šviesa. Tačiau šviesa gali būti nepakankamai ryški arba dėl tam tikrų regėjimo sutrikimų, pavyzdžiui, dėl refrakcijos ydos, akys gali nepajėgti laiku išskirti objektų erdvėje.

Kliūtis vairuojant gali kelti ir krituliai, nešvarus automobilio langas ar vairavimui netinkami akiniai.

Akinai su gelsvos spalvos lęšiais padeda matyti tamsoje?

Vyrauja nuomonė, jog vairuojant tamsoje pravartu užsidėti akinius geltonais lęšiais. Geltoni lęšiai riboja mėlyną šviesą ir taip, neva, pagerina kontrastą tamsiu paros metu. Tačiau „Fielmann“ specialistas atkreipia dėmesį, kad bet kokia akinių lęšio spalva yra filtras, ribojantis šviesos patekimą į akį, ir apsunkina akies gebėjimą išskirti prastai apšviestus objektus.

„Gelsvai tonuotų „vairavimo“ akinių šviesos pralaidumas paprastai būna 70-90 proc. Tai reiškia, jog naktį šviesos patekimas į akį sumažėja dar maždaug 20 proc.“, – sako A. Daukontas.

Kodėl lęšiai dažomi geltonai? Gelsvas lęšis yra mėlynos šviesos filtras. „Teoriškai, mėlynos šviesos prislopinimas trumparegiui turėtų pagerinti kontrastą. Esant geram apšvietimui, dėl to būtų galima diskutuoti, tačiau tamsoje bet koks šviesos filtras tik dar labiau apsunkina matymo sąlygas“, – sako A. Daukontas.

Specialistas atkreipia dėmesį, kad su spalvotais akiniais atsargiai vairuoti reikėtų ne tik tamsoje, bet ir dieną. Mat lęšių spalvos gali iškreipti tikrąjį vaizdą. Pavyzdžiui, rudi ir geltoni lęšiai filtruoja mėlyną spalvą, o žali lęšiai gali blokuoja raudoną spalvą ir atvirkščiai.  

Apakina šviesos

Kita rimta problema vairuojant naktį – akinančios priešais atvažiuojančių automobilių šviesos. Automobilių žibintų (ypač „Xenon“) šviesos spektre dažnai intensyviausia yra mėlynoji dalis. Tokiu atveju geltoni lęšiai gali sumažinti į akį patenkančios melsvos šviesos intensyvumą, tačiau „Fielmann“ specialistas atkreipia dėmesį, kad gelsvi filtrai riboja ne tik kitų, bet ir mūsų pačių automobilių žibintų šviesą. Dėl to vairuotojui darosi dar sunkiau išskirti apšviestus objektus tamsoje. Vairuojant naktį, netinka ir poliarizuoti akinių lęšiai, nepriklausomai nuo spalvos ir intensyvumo.

Keletas „gudrybių“, padedančių vairuoti tamsoje

Specialisto patarimai, į ką atkreipti dėmesį vairuojant prieblandoje ar tamsoje.

  • Jei nešiojate akinius, jų lęšiai turi pilnai koreguoti regėjimą. Net jeigu žmogaus regėjimas šviesoje yra geras, naktį dėl išsiplėtusio akies vyzdžio gali atsirasti nedidelio laipsnio trumparegysė. Jau esanti trumparegystė tamsoje paprastai dar šiek tiek padidėja. Todėl, jei akiniai ir taip yra per silpni, naktį dėl to gali kilti dar daugiau problemų.
  • Vairavimui galima turėti atskirus, stipresnius akinius.
  • Svarbu ir tai, kaip gerai lęšiai praleidžia šviesą ir slopina atspindžius. Vairuojant tamsoje nerekomenduojami spalvoti lęšiai – šviesos pralaidumas turi būti maksimalus.
  • Kad automobilių šviesos vairuotojo neklaidintų, būtina rinktis lęšius su neatspindžiąja (antireflekcine) danga. Ji paskaidrina lęšį apie 10 proc., o tai ypač reikšmingas šviesos pralaidumo pagerėjimas esant prastam apšvietimui.
  • Dar vienas šviesos barjeras – automobilio stiklas. Dėl aerodinaminių savybių priekinis automobilio langas yra pasiviręs maždaug 40°-60° kampu, o jį gaminant, saugumo sumetimais, tarp dviejų stiklo plokštelių įterpiamas PVC lakštas. Dėl to šviesos pralaidumas sumažėja dar apie 20 proc. Bet kokie ant stiklo esantys defektai, nešvarumai ar vandens lašai gali dar keliskart padidinti šviesos nuostolius. Todėl labai svarbu, kad automobilio valytuvai būtų kokybiški, kad stiklas būtų švarus iš abiejų pusių. Valyti ir tinkamai sureguliuoti reikia ir žibintus.
  • Įsitikinkite, ar švarūs yra ir jūsų akinių lęšiai.

 

Užsakymo nr. 4133

Komentarai

Ar žinote, kad...

60 sekundžių - tiek laiko paprastai reikia kraujo ląstelei apkeliauti visą organizmą

Kitas faktas